Förväntningar och recensioner

ArcheAge är ett av de mest omtalade MMORPG:na under senare år, och nu när spelet har funnits tillgängligt i en del Asiatiska länder ett tag, samtidigt som det är på god väg att släppas i USA och Europa, så börjar vi få lite kött på benen. Har ArcheAge levt upp till förväntningarna, och var det verkligen värt den tid det tog att utveckla, sex år? Eller var ArcheAge bara ytterligare ett i raden av grandiosa MMO-projekt, som sedan inte levt upp till hypen. Och precis som inför varje nytt MMORPG sedan World of Warcraft har det dödförklarats av mängder med mer eller mindre oinsatta kommentatorer, innan det ens släppt (och innan de ens provat beta-versionen).

Det finns dock de som försökt att påpeka att ArcheAge på flera sätt är ett nisch-spel, åtminstone här i väst. Asiatiska MMORPG:s har inte riktigt slagit sig in på marknaden, och vad gäller MMORPG:s med öppen sandlåda-struktur, så är det en ännu mindre nisch. World of Warcraft och MMORPG:s som försöker efterlikna det har fortfarande störst marknadsandelar. Att tro att ArcheAge kommer att få en mångmiljonpublik i väst är väl optimistiskt. Men om man i stället bedömer ArcheAge efter vad det är, så finns det skäl att vara optimistisk. Många som provat är över lag optimistiska, och hävdar att även om det inte når ända fram till mål, så finns det tillräckligt mycket intressant i ArcheAge för att motivera ett köp. Huruvida ArcheAges framtid ser ut är dock för tidigt att säga: vänta ett par uppdateringar, och se hur XL Games reagerar på de olika problem som utan tvekan kommer att uppenbara sig.

Leave a Reply