Om ArcheAge

ArcheAge är ett Koreanskt MMO, som väckt en hel del uppmärksamhet redan innan det släppts i väst, och detta inte utan anledning. Precis som vanligt så finns det vissa som hävdar att det är framtiden, medan andra lika envist hävdar att det utan tvekan kommer att bli ett fiasko. Men ArcheAge utlovar en hel del intressanta funktioner, som gör att det skiljer sig från de flesta andra MMO:s, och även om det inte lyckas fullt ut i allt, så pekar det i vart fall ut en möjligt framtid. Huruvida det kommer att bli en succé eller inte återstår att se.

Vid en första anblick ser ArcheAge lite grann ut som ett stereotypiskt Koreanskt/östasiatiskt MMO, eller spel över huvud taget. Om detta är en för- eller nackdel kan di lärde tvista om. Men det är under den (mycket polerade) ytan som de flesta innovationer finns. När det gäller MMO:s talar man ofta om sandbox VS themepark, och ArcheAge är ett försök att kombinera de två till en väl fungerande helhet. Väldigt ambitiöst, och något som det kan verka svårt, nära nog omöjligt. ArcheAge kanske inte lyckas fullt ut till 100%, men det gör definitivt sitt bästa.

Världen i ArcheAge är en av de mest responsiva man kan tänka sig i ett MMO, vilket gör att man verkligen får en känsla av att man är en del av en väl fungerande alternativ verklighet. Men ArcheAge är inte enbart en öppen sandlådevärld, utan det finns även quests av välbekant slag, speciellt i början, vilket gör att man inte känner sig vilse när man spelar.

I ArcheAge finns oändligt mycket att göra och uppleva från småsaker som att sköta om sin trädgård, till att delta i belägringar och strid mellan skepp till havs. Målet har helt tydligt varit att försöka tillfredsställa alla. En mycket ambitiös inställning, och det är definitivt lätt att bli imponerad av allt som ArcheAge har att erbjuda. Vad gäller grafik och ljud är spelet också i topp, vilket gör att man kanske vill ha en rätt så ny dator för att fullt ut kunna njuta av ArcheAge. Men det är helt klart ett MMO som, om det lyckas hitta sin publik, har alla möjligheter att utveckla genren. Det är definitivt inte ännu en World of Warcraft-kopia.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.